tisdag 28 april 2015

Skotest och intervaller

Idag körde jag för första gången sedan operationen intervaller utomhus (löpning). Belastningen på axeln blir därmed inte allt för mycket men det blir en del skumpande ändå. Jag körde tre stycken intervaller där jag testade tre par olika skor som jag har:


Från vänster:
Asics Lyte33
Den här skon är ju ingen racesko direkt men det är en natural ride sko som är mjuk i hälkappan med okej dämpning. Om jag inte missminner mig så är det 6mm dropp vilket är lägre än majoriteten av Asics skor.

Saucony Kinvara
Min favorit sko som jag brukar använda på snabbare pass, både i träning och tävling. Den går under kategorin lättviktssko och har ett dropp på 4mm. De riktigt drivna löparna använder det här som en distanssko men för gemene man används den generellt för kortare pass. Jag som är skidåkare tycker den är perfekt för mitt ändamål. 

Salming Speed
Naturalsko som är snabb och lätt med 5mm dropp. Denna har jag inte använt så mycket men salming jobbar stenhårt för att slå sig in på marknaden.

Analys:
Jag körde 3 stycken intervaller där jag startade vid parkeringen uppe vid röda stugan på lugnet. Därifrån sprang jag asfaltsvägen som leder upp till hoppbackarna i Falun. Sträckan var 1,7 kilometer uppför.

Första intervallen körde jag med Kinvara och tiden slutade på 7:52. Eftersom jag sprungit mycket med denna sko är komforten bra. Dock skulle jag vilja ha en tightare passform på framfoten. Dämpningen är bra med tanke på vikten.

Andra intervallen körde jag på Salming och direkt kände jag att den svarade bättre i löpningen. Det kan ha att göra med att den är fräschare än dom två andra. Den känns lite hårdare i dämpningen och på så vis försvinner det inte några sekunder på mjuk dämpning. Tidsmässigt putsade jag intervallen med 10 sekunder då intervallen tog 7:42.

Tredje intervallen var jag lite stelare i benen och det var lite svampigare känsla i Asics skon. Hade jag haft deras racesko hade jag garanterat haft bättre respons. Kom in på tiden 8:02. Uppskattningsvis tappade jag några sekunder på att jag var tröttare resten på skon. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att salmingskon kändes kanon i både passform och utförande. Dock så tror jag att den ställer högre krav på muskulaturen och lederna i underbenet än dom andra två som jag testade. 


3 kommentarer:

Riche Rich sa...

Salming är King!

Packe sa...

Nästan lika king som dig!

Riche Rich sa...

mjaa... :)

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.