söndag 1 februari 2015

13:e på SM 15 km F

Äntligen så fick jag till ett lopp som jag är nöjd med. Och det var på favoritdistansen 15 km F och dessutom på hemmaplan. Under loppets gång blev jag coachad av Kasken att jag slogs om topp 15 och när jag väl fick veta att jag kommit på 13:onde plats kände jag mig glad. Alla utom två som var framför mig i resultatlistan har representerat landslaget i år så dom som var framför är vassa.

Till min hjälp att testa skidor idag hade jag återigen Mats Carlberg som är riktigt bra på att känna in känslan i skidorna samt hur de urskiljer sig från varandra. Det är riktigt bra att vara två när man testar så han ska ha ett stort TACK. När vi testade igenom de tre par som var uppvallade fastnade vi för ett par som gick riktigt bra och lätt. 

Taktiken idag var att försöka åka stort och inte bli för stum i den tuffa stigningen som fanns. Det är lätt att tro att man är odödlig på första varvet men för att få ett bra resultat krävs fyra bra varv. Lite så tänkte jag. Och med facit i hand tycker jag att jag lyckades relativt bra på alla varv. Fick aldrig nån stor svacka under loppet. Självklart blir man tröttare på dom sista varven men ändå tycker jag att jag höll igenom loppet bra.

Loppet har jag sett fram emot länge och såhär i efterhand var det nog det häftigaste loppet jag har kört. Det var mycket folk ute i spåret, bra tryck i långbacken och många som man kände. Kul att det var så många som fixade så bra stämning runt banan. Är riktigt glad att jag fick köra detta på hemmaplan. 

Foto: KIFblomman

Foto: KIFblomman

Foto: langd.se





1 kommentar:

Stefan Ekman sa...

Kul Patrik! Nu slipper du bli långloppsåkare.

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.