söndag 1 februari 2015

SM-veckan i Örebro

SM-veckan avslutades idag och vad härligt det har varit att tävla i Ånnaboda. Tyvärr har jag inte kunnat sett så mycket på andra sporter under veckan utan jag har fokuserat på mig själv och dom tre distanser som jag har kört. Jag tycker att konceptet med att samla fler idrotter under samma vecka är bra, tillsammans kan dom dra nytta av varandra.

För min del körde jag första distansen på onsdagen som var en 3 mil med skidbyte. Där vi drog ner i kraschbacken (som media döpt backen till) sju gånger. Jag höll mig på benen även om det kändes vingligt samtliga varv. Min axel har gjort att jag inte vill satsa 110 procent utför om det är högrisk för vurpa. Uppförsbacken därefter kallas för Mattsabacken eller Elofssonsbacken som jag vill döpa den till som en hyllning till våran forna skidkung som tävlade där 2001. Den backen är riktigt tuff och det kändes att köra upp för den sju gånger.

På stafetten och på distansen gick banan i den andra backen som var nygjord på slutet. Den stigningen tycker jag är Ånnabodas bästa backe. Den bröts av i mittenpartiet och blev lite platt en liten bit innan den bar iväg upp igen. Detta plus att den var både kamera- och publikvänlig. Den backen tycker jag vi döper till SM-backen från och med nu. Den banan tycker jag höll bra klass och det är inget snack om att den är utslagsgivande. Den starkaste vann helt klart loppet. Som avslutning vill jag bara säga att jag tycker det var rätt att plocka bort kraschbacken så alla aktiva fick positiva minnen från SM och tävlingarna. Bra jobbat till alla som hjälp till och jobbat som funktionärer och dylikt under veckan. Utan alla dessa ideella krafter skulle ett sånt här arrangemang aldrig vara möjligt. Nu har Ånnaboda och Örebro satts på skidkartan igen och det är bra att sånna här arrangemang kan genomföras även söder om Dalälven.

Lite extra bilder från veckan:

När jag tog av pjäxorna efter 3milen satt det en stavspets i pjäxan. Efter viss efterforskning visade det sig att det var min egen. 

Micke Pettersson tar guld i draghund.

Pallen.

Fick även köra ett pass med hockeyprofilen Emil Kåberg. En riktigt trevlig och schysst kille. Wadköping nästa?


Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.