torsdag 29 januari 2015

Två sträckor på stafetten

Idag körde jag stafetten som var 3ggr 10km. Tyvärr så fick vi återbud på tredje gubben som var Simon Undemar (nominerad som årets sega gubbe ifjol på KIF avslutningen, trots sin ringa ålder). Han hade sjuknat in under natten. Sedan tidigare hade även Linus Larsson kastat in handduken pga sjukdom. Vi hade svårt att hitta en ersättare eftersom det är vardag och det bara var timmar kvar till start. 

Jag och Tobias Karlsson körde ändå våra sträckor och klev sedan av. Idag var den stora frågan om man skulle gå med rugg eller klister. En del hade bra på rugg och en del klagade på att dom hade problem och föredrog vanligt fäste. För min egen del hade jag inga problem när jag testade ruggen innan start.  Det var bekvämt också att Gustav Widar var med och vallade som har bra erfarenhet av rugg och var bestämd med att han trodde på det. 

Själva loppet gick rätt bra. Jag lyckades plocka på alla dom tre varven och växlade in som 17:e lag i rygg på 16 och 15. Jag slog många som jag brukar ta stryk av på klassiskt så det var bra. Tobbe krigade på under den andra sträckan också innan vi klev av.

Det bästa med detta var att jag kan gå in med en bra känsla inför lördagens 15km Skejt. Imorgon blir det vilodag tävlingsmässigt men en hel del testning av skidor. 

Åsman gav Carlberg lite tekniktips om hur stavisättningen ska se ut. Inte för brett som Northug tror jag var ledorden. Var nära att han hoppade in på sista sträckan. Men blev för kort varsel plus att han varit skadad så var det inte optimalt att starta. Respekterar det.


Seb Torstensson trodde på oss.

Pulskurvan och höjdkurvorna under loppet.




Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.