fredag 27 juni 2014

Så kapar man stavar

Idag har jag kapat stavar till stockholm rollerski som går imorgon. Jag är 187 cm lång och på klassiskt kör jag med 157,5 cm på både skidor och rullskidor. Jag har testat många olika stavmärken då jag har tävlat en säsong vardera på KV+, One Way och Fischer. Jag tycker att One Way och Swix har de bästa stavarna när man väger in detaljer som; vikt, styvhet, pendel, handtag, rem, truga. 

När man kapar stavar finns det några saker som är viktigt att tänka på.

1: Först och främst ska man ta av handtaget och det sitter alltid fast med smältlim. Antingen doppar man ner handtaget i kokande vatten eller så värmer man med en varmluftspistol. Personligen föredrar jag varmluftspistolen eftersom det går snabbare. Har man korkhandtag (som ofta sitter på lite dyrare stavar) får man värma försiktigt så att man inte bränner korken. Roterar man röret hela tiden brukar det inte vara någon fara. Sedan drar man av handtaget, man får absolut inte vrida av det.

2: Andra steget är att man har en talmeter, linjal eller liknande och mäter från toppen och sätter ett sträck beroende på hur mycket man ska kapa. I mitt fall blev det fem centimeter. Dra sedan en tejp där kanten på tejpen hamnar exakt på den uppmätta linjen för att slippa flisor.

3: Sågandet sker med en bågfil. Bara lägga den tätt intill tejpbiten och viktigt att rotera röret samtidigt som man sågar för att för att få det så rakt som möjligt. Då kan det inte bli annat än rakt.

4: Steg fyra är att få på handtaget igen och det gör man genom att värma på smältlim på röret samt lite i handtaget. När det är tillräckligt varmt ploppar man bara ner handtaget tills det tar stopp.

5: Ta bort överblivet smältlim från från staven med lite papper.

Här har jag kapat ner staven 5 centimeter.



Sedan värmer jag upp smältlimmet med en varmluftspistol och fördelar jämt över staven.




Värm lite extra även på staven när smältlimmet är på för att det ska bli tillräckligt varmt.



Ta sedan lite lim i handtaget.




Dra ner handtaget och ta bort smältlimmet som följer med ner när handtaget är i position.





Färdigt.

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.