torsdag 7 februari 2013

Wadköpingsloppet 2013

Dag att summera årets Wadköpingslopp 2013. Som vanligt var det strålande solsken och minusgrader under tävlingsdagen. Tycker det var relativt lättvallat både på fäste och glidet. Däremot var det mer nervöst att känna efter hur skidorna skulle vara i jämförelse med de andras. Som jag har varit inne på valde vi i KIF bort våra bästa skidor för att inte riskera att repa upp de i det kritiska partiet som var innan storstenshöjden. Ett val som vi gjorde rätt i då vi fick några repor på skidorna.

När starten gick blev vi en grupp på ungefär 10-15 personer första kilometern och när vi kom tillbaka till stadion igen efter 3-4 kilometer brukar det vanligtvis vara spurtpris. Så trodde jag även i år fram tills några minuter innan start då Palmér berätta för mig att det inte var något i år. Budskapet hade inte nåtts fram till alla och lyckligt ovetandes började nån dra upp en spurt för att sedan ta det lugnt igen efter vi passerade stadionområdet.

Vi körde sedan fyra varv där det fanns en riktig fin och lång backe i storstenshöjden. Efter första varvet i varvningen var det jag, Svahn, Sunnerberg, Hedlund, Palmér och stakmaskinerna Hansson, hockey, Larsson. Vi kom ganska snabbt om åkare på andra varvet vilket gjorde att det blev mycket kryssande. När vi kom till storstenshöjden för andra gången gick det riktigt fort uppför backen och det var på näbben att jag klarade att gå med Sunnerberg och Svahn. Det blev vi tre som körde ihop sedan hela tredje varvet. På varvningen till sista varvet var det min tur att få släppa långloppsrävarna då jag var riktigt sliten. Fick sedan köra hela sista varvet själv. Hade ingen aning om hur det såg ut bakom mig egentligen så var lite orolig att jag skulle klappa igenom. Lyckades dock hålla farten uppe och komma in på en tredje plats.

Resultat Wadköpingsloppet 2013

Mest imponerande:
Hansson som enbart stakade var urstark och höll ihop loppet riktigt bra och kom in på en fjärde plats.

Olyckligaste rycket:
Tror det var Hedlund som spurtade för spurtpris lyckligt ovetande om att det inte var något spurtpris.

Snabbaste spurten:
Sunnerberg som spurtslog Svahn och vann loppet. 

Största överraskningen:
Hedlund som kom in på en femte plats och framför många bra långloppsåkare.


Här kommer lite mer coola bilder från loppet som Jim och Henrik har tagit..
 
starten
Starten på Wadköpingsloppet 2013 foto: Jim Sohlman
runt sjön
Första varvet strax innan varvning foto: Henrik Eknor
Ledning innan varvningen foto: Jim Sohlman
Tryck njut foto: Jim Sohlman
Hårdkörning på varv 2 och 3 foto: Jim Sohlman
Patrik Karlsson
Kom in i ensamt majestät foto: Jim Sohlman
Karlslunds IF
Sliten trea foto: Jim Sohlman
Karlslunds IF
Intervjuad av SR Örebro och Nerikes Allehanda, foto: Jim Sohlman
Medaljörerna foto: Jim Sohlman

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.