torsdag 17 januari 2013

Slaget om kilsbergen

En av årets viktigaste tävlingar är nu avgjord och då är det naturligtvis DM-stafetten som jag talar om:) DM-stafetten är en parstafett där vi kör i tvåmannalag och två sträckor var. Jag åkte med Per Eklöf som körde klassiskt och jag åkte skejt.

Båda sträckorna gick på 2,5 km spåret på konstsnöspåret i Ånnaboda. Fyra sträckor för alla lag och jag körde andra och sista. Per Eklöf gick ut som startman och jag uppfattade inte så mycket från första sträckan mer än att de flesta lag låg tillsammans efter första kilometern och vid växling var det tre lag som låg i fronten. Det var karlslundarna Eklöf, Malm och Norestrand. Sedan tror jag även att garphyttans första lag var nån sekund bakom. Jag gick iallafall ut i front strax före Carlberg och Svensson. Carlberg sparade inte på krutet och tog tidigt in den lilla lucka jag hade i växlingen. Kollade bak några gånger innan vändningen och såg att Svensson såg plågad ut:). Fick iallafall en liten lucka till övriga lag på andra delen som höll sig till växlingen och på tredje sträckan drygade Eklöf ut ledningen några sekunder. Och på sista kunde jag åka kontrollerat i mål. Det blev däremot riktigt dramatiskt om andra platsen efter att Svensson fått upp ångan och började ta in sekundrar på Carlberg. Det blev tajt till slut men den senare höll undan och båda föll som furor efter målgång. Bra inställning på grabbarna!. Det var extra kul att det äntligen var KIF:s tur och med tre lag på pallen får man väl  ändå säga att det var bra utdelning.

Resultat DM-stafetten 2013

Nu siktar jag vidare mot SM som startar nästa vecka! Där kommer jag köra dubbeljakten och 15 km fritt.



Patrik Karlsson
Jag och löken var glada efter målgång Foto: Carlberg senior
 

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.