tisdag 8 januari 2013

Kläpparännet

I söndags körde jag och fem stycken ur Sysarb gänget årets första långlopp. Det var jag, Linus, Tobbe, Henrik, Dan och Kristina. Vi möttes av fina spår och en fin varvbana som mätte 10 km. som vi sammanlagt körde fyra varv på. På startlinjen var det ett starkt startfält så förutsättningarna fanns att det skulle bli ett tufft race. Flerparten valde att åka på blanka skidor, dvs bara stakning. Jag och Linus körde med fästvalla men de glatta spåren gjorde att vi inte fick mycket användning för den.

När startskottet gick blev det rusning i början som det så ofta blir. Alla försöker komma iväg fort och skaffa sig bra position. Tempot gick relativt fort under första halvan på första varvet. Vi var en stor grupp som kom in till varvningen och påväg ut på andra gick Lars Suther upp och gjorde en tempoökning. Det resulterade i att hela fältet sprack upp och enbart åtta stycken förmådde att gå med. Tyvärr var det bara en från vårat team som lyckades hänga på och det var inte helt oväntat Dan Moberg.

Vi övriga hamnade i en andra klunga där vi växeldrog för att hålla uppe farten. I vissa situationer kan vi dra fördel av varandra och det är en fördel som vi kan dra nytta av. På sista varvet var vi sex stycken kvar i andra klungan och fyra av oss var jag, Linus, Tobias och Henrik. I sista branta backen gick det fort och jag lyckades bita ihop i Henriks rygg och upp på upploppet kom vi nästintill fyra i bredd. Henrik vann den spurten och jag gled in som tvåa och sammanlagda placeringarna blev tillslut:

1: Jimmie Johnsson
2: Dan Moberg
3: Rikard Tynell

8: Henrik Alm
9: Patrik Karlsson
12: Tobias Karlsson
13: Linus Larsson
21: Mats Carlberg

1: Annika Löfström
2: Anna-Carin Söderström
3: Kristina Roberto

för hela resultatlistan tryck HÄR

Med två pallplaceringar måste vi väl sammanfatta den här tävlingen som riktigt lyckad. Nu blickar vi fram emot nästa helgs utmaning som är Jizerska. Då blir det åka av. Nedan följer lite bilder från loppet:

Klungan på första varvet. Foto: Hans Ersson


Jimmie Johnsson och jag får langning. foto: Hans Ersson
 
 
Team Sysarb sekundrarna efter målgång. Henrik, Dan, Tobias, jag, Linus
 


Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.