måndag 14 januari 2013

Jizerska 2013

Jizerska blev ett tufft lopp för mig att genomföra. Vaknade väldigt tidigt på morgonen och det var kallare än vad jag trodde det skulle vara. Kylan höll i sig och vi valde att köra på vallan som vi testat ut dagen innan. Med facit i hand skulle kanske en kallare valla vara ett bättre alternativ.

Innan loppet kändes allting bra och jag tycker den tuffa banan bör passa mig när jag har en bra dag. Hade bra startposition och fick en bra start när väl startskottet gick. Jag körde för fulla spjäll för att få bra position men framförallt för att hänga med i början. Det tog dock inte lång stund innan jag stumnade till och åkare efter åkare passerade mig. Tog lång tid innan jag återigen blev människa och kunde haka på nån som åkte förbi. Tillslut kom fyran i damklassen Sandra Hansson om som jag anslöt till och körde med stora delar av loppet. Märkte tidigt även att mina skidor inte visade sig från sin bästa sida då fästvallan sög i ordentligt i den tjärva och torra snön.

Kombinationen dålig kropp med mindre bra skidor gjorde att jag fick en väldigt kämpig dag. Hade lite samma känsla som man kan ha när man tränar på höghöjd. Man åker i en medelfart och när man väl försöker driva på i ett högre tempo stumnar man direkt. Men jag försökte givetvis att göra det bästa av situationen och kämpade på det jag hade.

Det jag tar med mig mest från loppet är avslutningen där jag lyckades vinna en spurt mot en tjeck. Alltid nått.. Slutade på en 70:e plats långt bakom täten. Såhär är det ibland. Det är bara å bryta ihop å komma igen.

Resultat Jizerska 2013








Mittemot mig bodde Aukland vars pris såg ut så här

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.