tisdag 8 januari 2013

Axeln ur led

Har för andra gången dragit min vänstra axel ur led. Första gången var för två år sedan när jag åkte vattenskidor och försökte mig på en alldeles för kvalificerad manöver. Den här gången var det också på skidor fast det var på längdskidor under en tävling i Älvdalen som heter Björnjakten. Var ett helt odramatiskt fall men nedslaget blev tyvärr såpass olyckligt för att den skulle gå ur led. Nu har det gått några veckor sedan det där och första veckan gjorde jag ingenting alls. Nu är jag igång och jag stårs inte av axeln när jag kör skidor. Det är inte hundra än men så länge jag inte har ont så kör jag på..

Förutom fallet blev tävlingen riktigt lyckad för mig och såhär skrev jag om loppet dagarna efter på Team Sysarb bloggen.

Det var tre stycken ur elit teamet som tävlade både på lördag och på söndag i Älvdalen. Det var jag, Linus Larsson och Henrik Alm som stod på startlinjen och var beredda att genomföra en klassisk jaktstart. På lördagen var det 7,5 km fristil och på söndagen var det jaktstart 15 km klassiskt baserat på resultaten från lördagen. Tävlingen på lördagen bjöd på kallgrader och nysnö vilket gjorde att det blev ett riktigt ”kämparföre” där man inte får någonting gratis. Resultatmässigt stod vi oss i teamet väldigt bra. Jag åkte in på en andra plats och var en sekund från segraren, Linus åkte in på en tolfte plats och Henrik på en femtonde. Med andra ord låg vi bra till inför söndagens jaktstart. Jag var riktigt nöjd med insatsen och Linus och Henrik var även de nöjda med resultatet.

På söndagen hade graderna minskat till 0 grader. Och under de förhållandena blir det riktigt svår vallat. När det är nysnö och kring nollan hamnar man i ett mellanläge när det gäller vallningen. Klister eller burkvalla var frågan och det blev mycket tester fram och tillbaka innan vi hittade något vi gillade. Jag och Linus valde att köra på ren klistervalla och Henrik valde att köra på kladdig burk. Man får snudd på aldrig perfekta skidor i det här föret vilket gör att man blir lite extra nervös.
Starten gick och jag gick ut kloss i rygg på Fredrik Byström, som även är känd för att åka för Helsinge Ski Team. Byström visade sig vara stark och jag fick tyvärr släppa honom och rikta in mig på en andra plats. Jämnare var det runt omkring Linus och Henrik som kämpade på för att avancera. Henrik avancerade och slutade på en slutlig 10:e plats och Linus på en 12:e plats.

För min egen del fick det ett tråkigt slut då jag lyckades ramla efter halva banan och slog axeln ur led. De senaste prognoserna ser dock bra ut och för tillfället blir det Rehab träning någon vecka till innan jag är tillbaka på banan igen. Bortsett från den incidenten var det en lyckad tävling från team Sysarb Elit gänget!



En bild uppifrån från söndagens jaktstart. Jag längst fram till höger går ut en sekund efter Fredrik Byström.



Tydligen ser det rätt bra ut för att den har varit ur led. Positivt!

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.