lördag 21 februari 2015

Test av trugor plus långlopp imorgon

Idag har jag kört delar av banan inför morgondagen samt testat skidor och valla. Det är blött här i Lahti och ser så ut att bli imorgon också. Passade även på att testa dom två största trugorna på Swix. Det är riktigt smidigt att man kan byta trugorna så lätt och snabbt. Den enda varianten idag som finns där du slipper smältlim.

På bilden nedan var det dom två till vänster som jag testade. Den till höger kräver hårda nypistade spår. Den som man använder mest ute på tävlingarna. På långlopp däremot behöver man ha nån av dom trugorna till vänster. Imorgon kommer det att bli löst och det är viktigt att trugorna inte försvinner ner genom snön. Jag körde Wadköpingsloppet och SM-distansen på trugan i mitten. Dock kan jag uppleva att den är lite vek längst ut. Men känslan vad det gäller lätthet och pendel blir bättre.

Mitten trugan:
+ stor med en bra kontakt yta.
+ lätt.
+ bra pendel.
+ snyggt utformad.
- känns lite vek.

Vänstra trugan:
+ bra kontakt yta.
+ bra i lösa spår.
- är tyngre.
- sämre pendel.

Mitt val kommer ändå att bli den vänstra eftersom jag tror det kommer hålla upp bättre i dom lösare partierna. Man känner att den är lite tyngre och pendeln blir lite sämre men det får man ta ibland.

Imorgon går starten klockan 10:00 finsk tid (9:00 svensk tid). 5 mil står på schemat här i Lahti och Finlandialoppet hiihto.


Tre gånger truga.


Nummerlappen är mäktig.

Parkeringsgarage är ett perfekt ställe att valla skidorna på. 




Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.