söndag 22 februari 2015

Finlandialoppet hiihto

Åh herregud vilka meteorologer det finns i Finland. Idag körde jag Finlandialoppet och det var en slitig historia. Dagen innan loppet var det genomblöt snö. Och prognoserna visade att det skulle bli så även idag. Jag hade vallat för blötsnö och kände mig trygg med det. När jag testade skidorna timmen innan start var det fuktig snö och inte så blött som jag trodde. Trodde dock att det skulle bli blötare under resans gång.

Starten gick och jag fick lite strul direkt när det var en som trampade på min truga så jag höll på att gå omkull. Tappade några placeringar men stressade inte upp mig eftersom jag visste att det skulle tryckas ihop. Några kilometer in i loppet börjar snön bli torr fuktsnö. Istället för det regn som prognosen visade kom snöflingor stora som dasslock. Varenda skär var svinjobbigt. Man fick inte en meter gratis så pulsen var hög loppet igenom.

Efter uppskattningsvis 1,5 mil lyckas jag gå med en finne och en ryss i en utbrytning. Vi växeldrar och jag märker att det kostar kraft. Bakom oss ansluter en till finne och vi hjälps åt att hålla farten. Fjolårssegraren ligger några sekunder bakom oss men orkar inte täppa till, vilket resulterade i ett dnf för honom. När det är nånstans 3-2,5 mil kvar sticker en finne helt odramatiskt. Jag sliter på i den farten som vi andra håller. Såhär långt in i loppet har det fortfarande inte blivit blött. Det var jobbigt mentalt men jag försökte intala mig själv att det snart skulle bli blötare snö. Den väntan blev lång eftersom det skedde först med 5km kvar till mål.

Med en mil kvar sticker dom två som jag varit i klungan med. Jag har legat på rött hela tiden och är riktigt krum. Jag lyckas hålla undan för dom som kommer bakom  samtidigt som dom två som jag åkt med luckas komma ikapp han som varit i täten med kilometern kvar. 

Jag kommer in som 4:a efter ett riktigt slitigt lopp. Det var många som fick slita ont idag. Jag hade hoppats på medalj men med som förutsättningar jag hade är jag nöjd med min 4:e plats.

Det här loppet går in som topp 3 det slitigaste som jag gjort:

1: Stockholm ride 2014. Det var ingen nederbörd när starten gick och jag behöll min jacka i cykelfickan. Det tog inte lång stund innan regnet står som spön i backen samtidigt som min jacka försvunnit från fickan. Regnet håller i sig loppet igenom. 13 mil där jag skakade. Har aldrig frysit så mycket nån gång och jag fryser fortfarande när jag tänker på det.

2: Hassila ski marathon i mitten på 2000-talet. Jag var fortfarande junior och jag skulle gå mitt första långlopp på skidor. Tempen gick från -6 grader till några plusgrader under loppets första tredjedel. Från hårda spår till blöta spår. Jag fick staka 2/3 av loppet och väggar men kom i mål. Har inte varit i hassila sedan dess.

3: Finlandialoppet 2015.

Topp 10. 5 mil på 2:29 så då förstår ni hur tungt före det var.

Om 2 år kommer det bli VM här.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.