tisdag 20 januari 2015

Skidåkningens utveckling

Sven-Åke Lundbäcks tid diagonalade man uppför, på platten och nedför. Riktigt så ser inte skidåkningen ut idag. Tänker man efter så har det skett en stor utveckling på hur man tränar idag samt hur man åker idag. Ibland som skidåkare får man höra av den lite äldre generationen att skidåkarna har blivit så dåliga på att springa. Ska man generalisera så stämmer det helt klart. Den tiden som dagens skidåkare tappar i löparspåret tas istället igen på stakning. Idag kör man mycket mer rullskidor än vad de gamla skidåkarna gjorde, plus mer timmar på gymmet.

Kollar man på långlopp idag räcker det med att kolla i Sverige först för att se hur populärt det har blivit att åka på blanka skidor. Oftast är banorna relativt snälla när det gäller höjdkurvor med långa stakpartier där man tjänar på att inte fästet ligger i mot snön. I toppen av resultatlistan är det oftast en majoritet som stakar loppen numera. På Vasaloppet behöver man inte gå många år tillbaka i tiden för att se att fäste under skidorna fortfarande var populärast i toppen. Idag har många hakat på trenden att staka och det gäller inte bara elitledet utan även led 1 och kanske även några från led 2 på Vasaloppet. Det har aldrig varit lika många som stakade Vasaloppet som ifjol (t.o.m. jag stakade). Det här är en utveckling som är här för att stanna och jag tycker det är bra att skidåkningen har utvecklats. Internationellt har mer och mer inspiration hämtats från cyklingen och idag finns det flertal professionella- samt halv professionella lag. Jag tycker det är en rolig utveckling och Swix Ski Classic och långloppen känns spännande och intressant.  

Jag kommer ihåg när den dåvarande landslagschefen Gunde Svan uttalade sig i TV för många år sedan att han inte trodde det var omöjligt att åkarna skulle staka på banorna i världscupen i framtiden. Detta kanske kan ha varit 2008-2009. Jag trodde inte riktigt att utvecklingen skulle gå så långt, Men i år har vi sett Dario ColognaPetter NorthugCalle Halvarsson, Daniel Richardsson, Poltaranin och säkert många fler som har stakat världscupbanor med bra resultat. Dagens skidåkare har ofta en väldigt hög kapacitet när det gäller stakning. Överkroppen är såpass stark att man stakar lika fort som man diagonalar i många fall. Tänk om stakningen i världscupen kommer gå samma väg som det gjort på långloppen. Det skulle innebära att inom några år kommer de flesta att ha anpassat sig och att vinnaren kommer att handla om den som stakar bäst. Det känns otänkbart kanske men det borde inte vara omöjligt. 

Till skillnad från långloppen där jag tycker att utvecklingen är bra tror jag inte att FIS vill ha samma utveckling på världscupen. Det kan de justera med hjälp av tuffare banor. Vilket de flesta banor redan är. En annan sak som talar emot att det kommer att stakas i världscupen är att man får inte lika stora glidfördelar på världscupbanor som man får på långa stakpartier på långlopp på blanka skidor. 
En annan sak som talar emot detta är att fristilen finns. Vilket gör att mycket tid måste läggas ner för att träna det. Men däremot om allt skulle gå i klassiskt som i långloppen och all den skejtträning som skidåkarna lägger ner skulle riktas om till stakning då kan man undra hur långt bort det skulle vara innan majoriteten skulle börja staka på världscupsbanorna.

Framöver skulle jag vilja se en utveckling av tävlingar som går i skejt. Det skulle framförallt vara trevligt med fler långlopp i skejt. Jag förstår att det är gynnsammare för ekonomin att arrangera ett klassiskt långlopp med hundratals och ibland tusentals fler motionärer. Bara för några år sedan fick de lägga ner skejtvasan för att jag antar att det innebar röda siffror. Inte så konstigt eftersom loppet låg för tätt inpå riktiga Vasaloppet. Jag åkte loppet några år och jag tycker det var riktigt bra bana och trevligt arrangemang. Jag skulle gärna ha sett att man återarrangerar SkejtVasan fast på ett annat datum (Varför inte Januari-Februari). Skidförbundet borde jobba mer med att främja arrangörer att arrangera motionslånglopp i den fria stilen. Min generation och den yngre är uppväxta med både klassiskt och Skejt så det borde finnas underlag plus att det bör ligga rätt i tiden. Det borde inte vara några problem att få många deltagare och framförallt inte om det arrangeras på klassisk vasaloppsmark. Det vore bra om det i framtiden skulle finnas några motionstävlingar i Skejt. Vi får se hur det blir av den saken framöver.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur ser du på debatten som går om att det fuskas med skejtåkning?

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.