söndag 23 november 2014

Bruksvallsloppet 2014

Säsongspremiären i bruksvallarna är avklarad och jag har kört två tävlingar. De här tävlingarna lockar till sig i princip hela svenska eliten plus några duktiga utländska åkare varje år. Det är små marginaler och ofta kan det placeringsmässigt se ut mycket sämre ut än vad prestationen är. Ska jag sammanfatta helgens tävlingar så är det en tävling som jag tycker var okej och en som jag verkligen hade hoppats mer på.

På fredagen var det den första distansen 10 km klassiskt. Banan var backig och snön var väldigt sockrig och löst. Det var en rejäl utmaning att få till fästet på skidorna när det blir socker i spåret. Men det är såklart lika för alla och jag tror ingen hade kanon fäste. Märkte tidigt att jag blev stum och blev aldrig av med syran i kroppen och jag blev rejält distanserad. Tyvärr tror jag att det var det sämsta loppet jag gjort på länge och hoppas verkligen att jag kör bättre framöver i klassiskt. Slutade på en 129:e plats av totalt 185 som gick i mål. Resultat finns HÄR

På lördagen var det min favoritdistans 15km skejt. Jag sprudlade inte direkt av glädje efter det klassiska loppet. Jag hade ingen toppen känsla i kroppen men kunde ändå komma in på en 37:e plats, Nånstans kändes det ändå skönt att jag inte blev rejält distanserad även här. Några till race i kroppen så tror jag att känslan kommer att bli bättre och bättre. Det var tajt med placeringarna och hade jag varit 15 sekunder snabbare hade jag varit 10 placeringar bättre. Var 2:15 efter segraren Fredrik Lindström. Resultaten finns HÄR




Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.