måndag 24 mars 2014

Nya designen på Pro-Ski C2


Här ovanför ser ni Pro-Skis nya design på C2 rullskidan. En aluminium stomme som är riktigt hållbar och slitstark. Nytt är att det är ny design samt att det sitter en NIS-platta på vilket är smidigt om man har rottefella bindning. Har man salomon bindning får man montera bort NIS-plattan och montera på bindningen på redan förborrade hål. Riktigt smidigt. 

Jag har en förkärlek till Pro-Ski eftersom jag har åkt på de väldigt många år. Konkurrensen har dock blivit mycket hårdare de senaste åren och nu finns det många som försöker etablera sig på marknaden. Historiskt sett i Sverige har Elpex, swenor och Pro-Ski varit ledande i utvecklingen. Nu utmanar märken som Ski-Go, One-Way, Fischer och säkert några fler märken. Att Swix köpt in sig i Pro-Ski tror jag är nödvändigt och bra för utvecklingen av Pro-Ski. Redan nu så presenterar dom en bättre och mer attraktiv design än den föregående.

Aluminium vs flexande stommar
I princip alla märken som jag känner till har en aluminium skida och en toppskida i annat material. I Pro-Skis fall handlar det om fjädrande stål från SSAB. (Swenor har laminerad träkärna och glasfiber). Tanken med toppskidorna är att åkkänslan ska bli bättre och mer skidlik samtidigt som den ska minska vibrationerna när det blir sämre asfalt. Vid tävling är det aluminium stommar som gäller för att få en så bra respons som möjligt när man trycker på. För träning får man kanske en aning bättre åkkänsla på toppskidorna om man åker mycket. Aluminium stommarna är fortfarande bra eftersom den håller bäst och har längst livslängd. Åker man på rullmotstånd 2:or eller 3:or är gummit i hjulet tillräckligt mjukt för att ta bort de största vibrationerna. 

Mina råd
Alla rullskidor är inte bra utan det finns mycket skit också. Jag tycker att man ska värdera att inte välja: - för tunga rullskidor, - inte välja för korta rullskidor, - inte välja för breda rullskidor.

- Vill man ha en stomme som funkar för både träning och tävling väljer man Swenor Alutech. 
- Är man en tyngre åkare väljer man alu stomme ( Alutech, Pro Ski C2, Elpex Wasa)
- Vill man ha en stabil skida väljer man Elpex Wasa. ( stabiliteten sitter i bredden på hjulen och inte i bredden på stommen)
- Vill man ha tyngre standardrull (närkeslätten) väljer man Pro-Ski.
- Vill man ha mer flexande egenskaper och en mer avancerad stomme väljer man Swenor fibreglass. 
- Diagonala kräver mycket balans och teknik på rullskidor och jag upplever att jag får bäst känsla i Alutech och Pro Ski flex.
- Den populärast rullskidan som jag upplever det är swenor fibreglass.
- Det går att justera rullmotståndet genom att välja tyngre eller lättare hjul. För de flesta motionärer tycker jag att standardrull (2:or) är optimalt.
- Det som slits snabbast är hjulen och det är också de som är dyrast. Ska man byta samtliga hjul är det lika bra att köpa en helt ny rullskida.

Rullskidorna som jag kör mest på:
Pro-Ski Flex med 3:or
Pro-Ski C2 med 2:or
Swenor Alutech med 2:or, har även tävlingsrull med keramiska lager. 
Marwe 610 Skating ( som jag kör alla skatepass på, sjukt slitstarka hjul)

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.