söndag 23 februari 2014

8 sek från silvret

Sitter för närvarande på båten över till Sverige igen. Slutade på en 6:e placering i finlandialoppet, 32km. Dagen innan loppet träffade jag en finne som gav mig ett tips. Det var att starten var väldigt viktig eftersom spåret var mestadels smalt och därmed var det svårt att passera andra åkare. Han hade verkligen rätt och jag hade en riktigt dålig startposition. Fick däremot en riktigt bra start och jag avancerade tidigt i loppet och var bland de främsta. Märkte att det var svårt att gå ifrån och det var en lång svans av åkare väldigt långt in i loppet, (säkert 20 tal åkare). 

Det sura var att jag tappade position när vi kom upp i högfart i utförslöperna. Skidorna var verkligen inte bra om jag jämför med övriga som jag åkte med. Har funderat en del över det där och jag tror att jag hade en för fin grundstruktur för det föret som var. Med cirka 12-13 km kvar till målet small det bara till i en utförslöpa och jag hamnade säkert som 10:e gubbe när det började gå fort. Helt omöjligt att komma om och det var bara att rätta in sig i ledet. Fick slita hårt på platten och på de lätta partierna för att hänga med. Uppför hade jag en växel till mot de övriga men det hjälpte föga. 

In mot upploppet är det väldigt lättåkt och man kommer in i fartställning mot upploppet. Tappade såklart klungan som slogs om silvret där. Hamnade i spurt om 6:e plats med en finne som jag vann med en fot. 8 sekunder från silvret. Det var jäkligt trist att inte skidorna hängde med men så är det ibland. Det var oxå jäkligt trist att det var så smala spår. Helt omöjligt att avancera förutom i utförslöperna. 

Nu tar jag nya tag mot Vasaloppet nästa söndag.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.