måndag 17 september 2012

Idrelägret

Det blev ett bra träningsläger i helgen där vi blev grillade av Henrik Alm som bjudit dit oss. Många timmar, mycket fart, trevligt sällskap, bra träningsväder, fina vyer och bra sparring i tuff träningsterräng sammarfattar lägret ganska bra.

Fredag: Lägret startade på fredagen med först ett distanspass klassiskt där vi filmade teknik, körde några impulser samt några fartdrag. Största delen av passet körde vi i tuff backterräng.
På eftermiddagen körde vi skidgång i de fina backarna som de har däruppe. Målet var att köra 3 stycken 7 minuters intervaller. Blev högfart på första intervallen och syrafest på de två sista.

Lördagen: Dagen började med ett längre klassiskt intervallpass där vi körde 6 stycken 6 minuters intervaller fördelade på stakning och stakning med frånskjut. Plus två stycken 5 minuters intervaller med smirredrag. Jag och Linus blev hårt grillade av den starke Henrik Alm passet igenom.
Eftermiddagen spenderades uppe på fjället där vi sprang en väldigt fin runda i fjällmiljö.

Söndagen: Under söndagen körde vi ett pass och största delen av gänget spenderade den på myren. Jag och Hultin tog tillfället i akt och lufta skejtskidorna i de fina stigningarna från Idre by till Nipfjället. Tanken var att avverka 3 stycken 15 minutare men toppen nåddes lite tidigare på tredje intervallen.

Kuriosa från lägret:

Lägrets man: Tilldelas den som vart starkast under lägret och det var utan tvivel Henrik Alm. Som därmed tog revanch från Idres förlust mot KIF i Vasastafetten:)

Bäst på smirredrag: Var helt klart Linus Larsson som bara försvann när vi började smirredragen. Det märks att han har tränat med smirrekungen Kalle Gräfnings i Falun.

Bästa citat: Kom från coach, "Det är bättre att sitta på anus än på pungen", på frågan hur man ska sitta på en cykelsadel.

Lägrets morgonpiggaste: Var Linda och Kristina som bankade på ytterdörren prick 07:55 varje morgon och därmed behövde mitt ungkarlsrum som jag delade med Eknor, Hultin och Larsson inte ställa någon väckarklocka.

Lägrets filmare: I Garphyttans fotbollslag är Joel Hultin inte känd som någon filmare direkt. Men i skidsammanhang har han nu levererat fram några träningsfilmer. Så även under detta läger. Filmen under är signerat Hultin.



 Sju av oss på parkeringen vid Nipfjället



Får mjölksyra bara jag ser den här bilden

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.