måndag 16 februari 2015

Wadköpingsloppet 2015- the story + vinnarvallningen

Rubriken är egentligen patenterad av Erik Wickström men lånar den i hopp om att det inte blir några represalier. Wadköpingsloppet gick av stapeln igår och det var faktiskt ett riktigt starkt startfält och det gjorde loppet riktigt kul. Jag valde att köra på blanka skidor vilket i princip alla gjorde som var med i toppen. Det fanns en katt bland hermelinerna och det var Filip Danielsson som körde med fäste.

Starten gick och det blev stimmigt direkt när alla trycker på allt dom har. Fick en lång ytterkurva innan första backen så fick inte världens bästa start. Avancerade ändå hyfsat efter någon kilometer för att komma fram lite. Var med och drog lite i början för att hålla mig långt framme. Vi blev en tätklungan på bra många man.

Första stöten kom i backen efter stora gårdsjökorset där jag har för mig att två tre stycken fick en liten lucka. Fältet samlades ihop igen på karthälleömossen. Andra stöten kom i backarna upp innan rysstorget och det gick fort ända till Bergspriset på första varvet. I stigningarna på andra varvet tackade Suther, Bob Impola och Jack Impola för kaffet och stack iväg i en tremannaklunga. Det gick riktigt fort på karthälleömossen  och jag var med i andraklungan bakom. I stigningen efter stora gårdsjökorset på tredje varvet gick det riktigt fort i våran klunga och jag låg precis i svansen på andraklungan och fick släppa några meter som jag sedan stakade ikapp på karthälleömossen. I stigningen åkte åkare som Martin Holmstrand, Patrik Johansson, Peo Svahn, Tobias Hansson och faktiskt Kalle Gräfnings av. Första gången någonsin jag får en lucka på Kalle på stakning. Andraklungan bestod nu av Robert Eriksson, Anders Solin, Oskar Bergström, Dan Moberg, Filip Danielsson och jag. Tror inte vi var så jättelångt efter tät-trion. 

Direkt efter mossen sticker Dan Moberg iväg tillsammans med den unga Filip Danielsson som körde med fäste. Och innan rysstorget ansluter Kalle Gräfnings till våran klunga igen. Jag var slak i armarna och fick släppa andra klungan dom sista kilometrarna in mot mål. Kom in på en 10:e plats och ser jag till min prestation så är jag nöjd med tanke på det hårda startfältet. Var piggare än vad jag trodde att jag skulle vara under loppet. 

Vad det gäller vallningen hade jag kanonskidor. Vallade upp tre par skidor, en med Hot S, en med Med S och ett par med nya FC7x. Vid testningen innan start gick båda brikovallningarna i princip lika. FC7an levererade inte och var hela 6 tiondelar efter på 7 sekunders åkning. Jag valde Hot S eftersom jag trodde snarare att det skulle bli lite varmare än kallare ju längre loppet gick. Rillningen körde jag en fin sned över hela skidan, därefter en rak 1mm och därefter en rak 2mm.

Kuriosa från loppet:

- Bröderna Impola som tog dubbelsegern brukar liksom jag köra en del på BrikoMaplus. Dom körde på Med S hörde jag i efterhand. Dom hade även dom riktigt bra skidor. 

- Stefan Sunnerberg som vunnit två år på raken vallade bort sig och fick slita sig igenom loppet. 

- Jag tror att det var första gången som jag slog veteranen Peo Svahn på långlopp.

- Den som imponerade mest var Filip Danielsson som lyckades komma trea efter en stark avslutning. Han körde med fäste och det är helt rätt eftersom han är så stark i diagonalen. Han hade Swix kx40s klistret. Länge leve fästvallan.

- Kalle Gräfnings körde på 060 blandningen på sina skidor, dvs klassikern fc10/fc7 med varierande resultat. 

- Frank Kiereck dubblerade i helgen och körde Orsa Ski marathon på lördagen och Wadköping på söndagen. Strongt.

- Tobias Karlsson hade skottat snö till banan i 1h och 45min dagen innan loppet och hade träningsvärk när han stod på startlinjen. Det är kärlek till klubben det. Slutade dock med ett dnf.

- Vad jag kunde se från alla som stakade så var det sportsliga metoder och ingen tjuv-skejt. Bra.

Tack till alla som hjälpte till och langade

RESULTAT 2015

Förberedelse av langning.


Jag körde på den gula vallningen och den röda vallningen är vinnarvallningen. Båda fick dock riktigt bra.



1 kommentar:

Anonym sa...

Du förvaltade namnet på rubrik med bravur. Bra och intressant rapport! Och bra kört!

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.