fredag 16 januari 2015

Länge leve fästvallan

Jag har en ny favoritvalla som man kan använda vid nån/några enstaka minusgrader som sista lager. VR55N kom ut ifjol i handeln och den ersätter VR55. Skillnaden är att den nya 55N är utan silver och inte lika kladdig som 55. Är det nåt man har lärt sig så är det att vara försiktig när man vallar med kladdiga burkar. Risken att vallan kommer suga mot snön är stor. Därför tycker jag att den nya upplagan känns mycket bättre. Dock tycker jag att den gamla VR55 fäster bättre i skidtunneln där det ibland kan vara lite halvlurigt före. 

Tidigare har jag hyllat Swix baseklisterspray vid klistervallningar. Den tycker jag är väldigt bra som ett första lager över det ruggade belaget. Kör nästan alltid med den på både tävling och träning. Oftast förstärker jag den ytterligare med blått eller violett för att få en solid grund. Därefter är det bara att lägga på den vallan som passar för dagen.

I år kom även VGS35C som är en grundspray vid burkvalla. Den var farlig när jag testade den i finkornig snö. Ingenting jag skulle tävla på och knappt träna på. Där tycker jag fortfarande burkgrund är ett bättre alternativ. 





Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.