lördag 1 februari 2014

Vallatips för Wadköpingsloppet 2014

Imorgon är det wadköpingsloppet och tyvärr har jag kastat in handduken på grund av sjukdom. Idag mår jag bättre och det är skönt att det är påväg åt rätt håll.



Imorgon ser ut som att temperaturen kommer att vara kring noll grader. Sedan ser det ut som att det kommer vara snöfall på morgonen. Man ska ha klart för sig att det är mycket svårvallat. Ett klassiskt före som brukar kallas för "nollföre". Det finns inget givet alternativ och det krävs att man testar olika alternativ för att hitta rätt. Den viktigaste faktorn är hur snön är. Kommer snön att vara fallande fuktig/våt finkornig snö kommer det vara burkvalla. (Klistret kommer frysa i). Ju mer ombildad snön kommer att bli desto mer talar det för klister. Spontant känner jag att det kommer att vara burkvalla som gäller. Rent teoretiskt skulle det kunna vara burk i början och klister mot slutet av loppet. Jag rekommenderar att man väntar med fästet tills imorgon då man kan se lite mer hur snön och temperaturen har utvecklat sig. Viktigt är även att komma på plats i god tid för att hinna testa ordentligt och korrigera vid behov.

Vill man vara på den säkra sidan på glidet rekommenderar jag swix marathon röd toppat med fc8x. Då kommer man ha bra oavsett om det blir några grader varmare eller kallare än noll. Går även att enbart köra på marathon röd för den som inte vill lägga pulver. Fördelen är att den vallan är mer slitstark än vanliga HF serien. Ha gärna något hårdare i botten för att öka slitstyrkan. (LF4, LF6, bwlf, eller BP1).

För de som har ruggskidor är det ett mycket intressant alternativ som bör vara med och testas på tävlingsdagen.

Vallatips: (har inte haft möjlighet att testa men de här tipsen är från egna erfarenheter)

Swix:
Glid - HF Marathon röd-> fc8x (säkert val)
Fäste- grön klisterspray el grundvax -> 2 lager vr40 -> 2-3 lager vr55N-> kladdigare burk vid behov.

Briko Maplus:
Glid- BP1 -> HP3 red -> FP4 med eller hot

Motion:
(Alt 1 Swix) Glid- LF 8 som värms in två ggr
Fäste- grundvax -> 2lager v40 blå extra -> 3lager röd burk


Rekommendation rill: (på fin struktur)
En rak eller sned diagonal 0,3 över hela skidan -> rak etta från styrspår med lite hårdare tryck bak -> rak tvåa från styrspåret över med lite hårdare tryck bak.
Blev omnämnd i dagens NA. Det är bara att bryta ihop och komma igen.


Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.