tisdag 25 februari 2014

Handskar från lillsport

Handskar från Lillsport har jag kört med nästan alla år som jag kört skidor. Har även förmånen att få några stycken varje år vilket jag är tacksam för. Normalt sätt fryser jag hyfsat lätt om händerna och det har medfört att jag måste anpassa vilka handskar jag ska ha efter rådande temperatur. Oftast har jag alltid overstrapen med mig i vätskebältet på träningspassen för att säkra upp att slippa frysa. En normal vinter använder jag thermo handsken mest sätt över en hel säsong. Legend gold tävlar jag mest med eftersom den är överlägset skönast.

Legend Gold:
Den här modellen tycker jag helt klart bäst om. Tävlar i denna i alla tävlingar som är varmare än -6 grader. Lammskinn i innerhanden och extra förstärkt mellan tummen och pekfingret. Bästa handsken men eftersom den är rätt tunn kan jag inte använda den över -6 grader.
+
Bäst grepp mot korkhandtaget
Bäst passform
Bäst känsla
Bästa handsken

















Legend:
Denna har nästintill lika bra passform och känsla som golden. Ses som både en tränings- och tävlingshandske. Jag tränar mest med denna modell för att slippa slita på golden. Även denna är relativt tunn och jag fryser om temperaturen är kallare än -6.

+
Billigare än golden
Bra passform
Bra till både träning och tävling
Bra till den som inte fryser så lätt om händerna
Förstärkt i innerhanden plus mellan tummen och pekfingret

















Legend Thermo:
Är som den låter lite varmare och lite mer foder än de två ovanstående. Den här kör jag med både träning och tävling om det är över -6 grader. Är man frusen om händerna är den här ett bra alternativ om man vill ha en varmare handske med bra passform och skön komfort.

+
Varmare för de som lätt fryser om händerna
Bra passform
Lämplig till både träning och tävling
Förstärkt i innerhanden plus mellan tummen och pekfingret
















Overstrap:
Vid kallare temperaturer kör jag alltid med den här modellen. Har aldrig frusit när jag haft den på mig. Den här modellen bygger på att man ska ha en handske under. Sedan trär man den här modellen över både handske och kontrollrem på ett smidigt sätt. Dock skulle jag gärna ha sett lite kraftigare kardborre för att öka livslängden ännu mer.

+
Smidig att få på sig
Behöver inte ändra inställningar på kontrollremen
Håller värmen















Coach:
Enligt mitt tycke den osexigaste handsken men den är varm. Om man är frusen om händerna är den här handsken grymt bra. Varmaste fingerhandsken från Lillsport och det är inte helt ovanligt att man ser den ute i spåret. Känns som den har hängt med sen Wassbergs tid. Inte bästa passformen men man slipper att frysa.
+
Varm
Slipper frysa
Bra pris

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.