fredag 24 januari 2014

Skidutprovning för motionärer

Indelning av längdskidor:

Skidförsäljningen har verkligen dragit igång för oss i örebrotrakten nu när snön har anlänt. Det är kul att folk har börja sökt sig till skidbutikerna för inköp av skidutrustning och valla. Där jag jobbar säljer vi skidmärkena Fischer, Madshus, Salomon och Atomic.

Jag väljer att dela in skidorna som vi har i tre kategorier. Insteg-, Mellansteg- och toppskidor. De enklaste skidorna kallar jag för instegsskidor och de ligger prismässigt kring 3000:- i paket, dvs inklusive pjäxa och bindning. Här får man en skida som jag tycker passar bra till en motionär som tycker det är roligt att åka skidor och som tränar för att må bra. Ofta lite flackare i spannet och lätt att få fäste på.

Mellanstegskategorin tycker jag är till för den som tränar aktivt och har som mål att exempelvis åka Vasaloppet. Här får man ett mer distinkt spann och oftast lite bättre belag som gör att glidvallan fäster bättre i skidan. Generellt sätt får man en trevligare skida att åka på. Prismässigt hamnar man kring 4000:- inklusive bindning och pjäxa.

Toppskidorna är till för den materialmedvetna och som inte vill tappa på utrustningen. Perfekt lämpad till elitmotionärer och till den som lägger ner mycket tid på träningen för att bli bättre. Här får man den senaste teknologin på skidorna och därmed blir skidorna lättare, bättre bärighet och därmed bättre åkkänsla. Det är de här skidorna som syns i TV och samtliga märken som vi har  i vårt sortiment har åkare av absolut toppklass.

Hur testas skidorna ut:

Det vanligaste är att man använder sig av en pointmätare eller en spannbräda för att se hur hårdheten är på skidan. Alla skidor är inte likadana utan de har olika hårdheter och därför är det viktigt att man är noggrann så att de passar till den som ska använda skidorna. Blir skidan för hård kommer den vara för svår att få fäste på och blir den för mjuk kommer glidet att försämras. Det är därför viktigt att väga in parametrar som åkkapacitet, vikt, längd, teknik osv. I pointmätaren får man ut ett flexvärde där man ser för vilken vikt skidan passar. Det tycker jag är bäst med den mätaren. Det går även att ta ut spannzonerna på den. Pointmätaren används mycket i vårt västra land och jag använder den mest som sagt för att få ut flexvärdet.

spannbrädan kan man enkelt se hur långt spannet blir. Det gör man med hjälp av bladmått av olika tjockleker. På en fullängd skida ska bladmått 0,20 sluta 35-40 cm framför foten. Jag brukar ta ut burkzon (0,20) och klisterzon (0,40). Bak på skidan är standard att man drar bladmått (0,30) och (0,50). För elitåkare eller elitmotionärer är det vanligt att man tar ut fler sträck för att få bättre kontroll när man vallar skidorna.

Jag brukar använda både två metoder för att hitta rätt skida till kunden. Men det absolut första jag gör är att klämma på skidorna med händerna för att få en första uppfattning av hårdheten. Redan där tycker jag att en duktig skidsäljare ska kunna avgöra för vilken vikt skidan passar. Därefter kontrollerar man så det stämmer.

Det vanligaste är som sagt de här två testmetoderna men utvecklingen är att mer avancerad teknik kommer in i butikerna (Eiker och Ski selector). Genom de får man mer kontroll över spannhöjder och därigenom kan man läsa av lättare för vilket före skidorna speciellt passar. Det här gäller speciellt toppskidorna.

Hoppas läsandet har varit till belåtenhet :)



Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.