tisdag 28 januari 2014

En ny värsting pjäxa

Jag upplever att Fischers just nu befinner sig i deras stora genombrott vad det gäller pjäxor (då tänker jag framförallt på carbonlite pjäxan). Redan förra året började fler och fler elitåkare att köra med fischer pjäxor och i dagsläget syns de väldigt mycket i världscupen.
För min egen del började jag att köra med fischer pjäxor förra säsongen. Min uppfattning är att skejt pjäxan är en av de absolut bästa på marknaden vad det gäller komfort, funktionalitet och åkkänsla. Den klassiska pjäxan har jag dock haft lite problem med då dem har gått sönder alldeles för tidigt. Känner även fler som har haft samma problem som jag. Det är framförallt materialet på ovansidan av framfoten och som omsluter tårna som har spräckts nere vid övergången till sulan. Förra vintersäsongen lyckades jag att spräcka två stycken. För en elitåkare som åker väldigt mycket tycker jag att en pjäxa ska hålla minst två säsonger innan materialet börjar kärva.

På den nya carbonlite pjäxan ser det ut som Fischer har löst mitt problemet, materialet vid framfoten/tårna ser annorlunda ut och allt tyder på att det har blivit en klar förbättring. Utöver den förändringen sitter nu samma membran på klassiska pjäxan som det membran som omsluter skejt pjäxan, vilket jag gillar. Den kommer också att vara aningen lättare än föregångarn. Pjäxan har inte kommit ut till alla sporthandlare än men skulle tippa på att den kommer marknadsföras efter de olympiska spelen.

Min uppfattning (har inte provåkt den)

+
en redan superlätt pjäxa har blivit ännu lättare
Nya membranet
Uppdateringen i framfoten

En ny värsting pjäxa har kommit till Löpex


Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.