tisdag 31 december 2013

Så här går en skidslip till

Idag har jag ägnat några timmar för att slipa skidor där tre av de var mina egna. Jag tycker det är riktigt intressant med skidslipar och olika strukturer. Vi har en tazzari rp13 och den funkar riktigt bra.

De olika momenten man går igenom vid slipning är:
- Planing, det här momentet gör skidan plan och sätter en liten struktur i belaget som slipas bort i nästa steg. Det är det här momentet som tar bort det mesta av belaget. Slipar man ofta går det att slipa skidorna mycket fler gånger än om skidan inte slipas på många år och skidan är konvex eller konkav.
-Blankning, detta steg gör att skidan blir helt slät och redo för struktur. Kallas för flatstone. Vissa slipar kan man avsluta med detta också för att inte slipen ska bli för vass.
- Struktur, sista momentet lägs en struktur i skidan och det finns många olika strukturer att lägga. Många skidslipare väljer att döpa om strukturerna till sina egna namn. Det finns många att välja bland men oftast presenteras inte mer än 3-4 för kund. Oftast de vanligaste. Vanligast bland eliten är att man slipar en fin struktur och sedan kompletterar med rillverktyg på tävlingsdagen efter den dagens förhållanden. 

Efter skidslipning är det bäst att kosta på sig en hotbox. Det blir mycket bättre och framförallt sparar man mycket tid jämfört med om man mättar själv. Man kan säga att det är en värmeugn där värmen regleras. Ett speciellt paraffin används som är anpassat för förhållandena i hotboxen. Det finns olika program man kan köra i hotboxen och de vanligaste är standard eller racing. Man får sällan veta vilket program som körs när man lämnar in skidor och men det vanligaste är standardprogrammet för det går snabbare samtidigt som det blir mycket bra resultat. 


Tazzari RP13




Effektivt och snabbt sätt att få på hotbox paraffinet på skidorna


Hotboxen där det får plats med cirka 12 par skidor

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Här kan man följa mig i min framfart i skidspåren. I dagsläget bor och pluggar jag på högskolan Dalarna. Jag ingår i Dala Sports Academy vilket gör det möjligt att kombinera elitidrott med högskole studier.